vila i skönhet och älska i död

Jag spenderade midsommarveckan hos Prins Alexanius, så nu har jag fyllt sommarens händelsekvot. När jag satte fötterna på centralens osedvanligt utslätade asfalt så visste jag att så fort jag kom in i bilen skulle det rasa, så jag stod där ett tag. Trummade med högerfoten. Funderade på att röka men det luktar så mycket. Tänkte springa till spårvagnarna och kanske åka hem till - vem? Vem finns det? Funderade på att gå in i centralen och köpa en biljett till Bålsta, utan retur, ringa mamma och säga att tåget hamnade på fel spår och åkte tillbaka. Hade nog suttit på stationen då och inte vågat åka hela vägen hem till Alex för att jag skämts, och för att jag vet hur klängig jag är. Jag kunde ha kommit fram mitt i natten och gråtit och bett om ursäkt. Och kanske insisterat på att sova i badkaret för att inte störa någon. Och gråtit, ja. Fast mamma stod redan på parkeringen och det där med att gråta, det var tvunget att komma. Inte hos Alex. Inte i bilen. Jag ringde Julia och bad henne träffa mig nästa dag. Hon kanske förstod. Antagligen inte. Jag sa det ju inte.

Vi satt på le pain francais uteservering, utan askfat, så jag fick fimpa på kaffefatet. Jag kunde inte äta den dumma sockerklumpen som jag köpte. Knuffade den mot Julia. Sen började det regna. Vädret förstod iallafall.

På måndagen kom det. Jag sprang in och ut ur mitt rum för vad de än sade så kopplade jag det till att jag var hemma, och fast där. De sa 'Stockholm', 'Dricka', och allt annat som var slut. Det var så konstigt jobbigt. Att låta hjärnan sitta i oxytocin i sex dagar och sen komma hem. När det blev kväll tänkte jag att jag snart skulle få sova. Och röka på verandan först. Fast jag har inte en veranda. Alex har ju den.

Jag kom hem för elva dagar sedan och nu vill jag inte göra nåt mer. Någonsin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0